De Vierde Wereld. Nooit eerder van
gehoord. Pas een paar weken geleden las ik er over. Over het verschil tussen
die andere drie werelden had ik een paar jaar geleden eens een leerzaam gesprek
met een consultant op Curaçao. Hij legde het als volgt uit: in de eerste wereld
heeft een overheid geld voor investeringen en onderhoud, in de tweede wereld is
er geld voor investeringen, maar niet voor onderhoud en in de derde wereld is
voor allebei geen geld. Waar horen de Antillen dan thuis? Op de grens van
tweede en derde wereld. Eigenlijk is er geen geld voor nieuwe schoolgebouwen,
ziekenhuizen en wegen maar met Nederlands ontwikkelingsgeld of geld van
Europese Unie is er soms wel geld om te nieuwbouw te plegen. Maar na tien jaar
staat alles er deplorabel bij: geen geld voor onderhoud.
Het begrip vierde wereld wordt
tegenwoordig gebruikt om een onderscheid te maken in ontwikkelingslanden: de
landen die zich met succes weten te ontwikkelen zijn derde wereld, de vierde
wereld zijn de achterblijvers. Daarnaast wordt het begrip 'vierde wereld' gebruikt
om in het rijke Westen en Noorden bevolkingsgroepen aan te duiden die onder een
vastgestelde armoedegrens leven of gebieden met een structurele achterstand. Ik
realiseerde me ineens dat Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) de kenmerken
hebben van een 'vierde wereld'. Binnen het land waar ze sinds 10 oktober 2010
deel van uitmaken: Nederland.
De vergelijking met de vierde wereld
laat me de laatste weken niet los. Dat komt vooral door de bezuinigingen op de
gezondheidszorg die minister Edith Schippers heeft aangekondigd. Eerst hebben
Haagse ambtenaren het huidige systeem van gezondheidszorg en zorgverzekering op
de BES-eilanden (22.000 inwoners) opgedoekt en een nieuw systeem geïntroduceerd.
Nu werkt het twee jaar en wordt er al weer het mes ingezet. Louter om
budgettaire redenen. De gezondheidszorg op de BES-eilanden is daarmee
gereduceerd tot een kostenpost op de begroting van het ministerie van
Volksgezondheid. Het belangrijkste argument van de minister is dat zij de
aanspraken in Europees en Caribisch Nederland gelijk wil trekken. Waarom
eigenlijk?
Wat zich wreekt in de discussie over
gezondheidszorg, maar ook op andere terreinen, is het gebrek aan visie in
politiek Den Haag op de BES-eilanden. Wat willen ze er mee? Ja, Nederland is nu
ook een Caribisch land geworden en een direct buurland van Latijns-Amerika, las
ik vandaag in een persbericht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook peinst
politiek Den Haag er niet over de inwoners van de BES-eilanden dezelfde sociale
en economische rechten te geven als in het Europese deel van Nederland, er is
evenmin animo om het bestaansminimum vast te stellen.
Het is jammer dat ruim twee jaar na
de integratie binnen Nederland, iedereen in 'Den Haag' vergeten lijkt te zijn
dat Nederland er drie 'derde wereldeilanden' bij heeft gekregen. Ook op het terrein
van gezondheidszorg. Gezien de achterstand is de kans groot dat de impuls die
minister Schippers aan de volksgezondheid op de BES-eilanden heeft gegeven een
aantal jaren leidt tot een grotere 'consumptie' en dus meer kosten. Omdat
mensen voor wie bepaalde behandelingen buiten hun budget lagen, nu ineens wel
zorg kunnen krijgen. Soms helpt een vergelijking om zaken in perspectief te
zetten. Ik ben op zoek gegaan naar projecten die het Nederlandse ministerie van
Ontwikkelingssamenwerking financiert. Interessant. Nederland bouwt in
ontwikkelingslanden ziekenhuizen, scholen, legt waterleidingsystemen aan,
investeert in de rechtshandhaving. Voorwaarde is wel 'goed bestuur' anders
wordt de hulp stopgezet.
Misschien is het tijd voor een
fundamentele andere kijk op de BES-eilanden in politiek Den Haag. Er is in
aanloop naar de integratie vaak gezegd dat de terugkeer van drie voormalige
koloniale eilanden in de schoot van het oude moederland een historische unieke
stap was. Net zo bijzonder is het dat een land uit de eerste wereld de directe verantwoordelijkheid
krijgt voor een paar derde wereld eilanden. Beschouw Bonaire, Sint Eustatius en
Saba als ontwikkelingsgebieden. Bepaal wat het gewenste voorzieningenniveau
(gezondheidzorg, onderwijs, infrastructuur, rechtshandhaving) over vijf of tien
jaar moet zijn. Wat gaat dat kosten en hoe wordt dat gefinancierd? En laat de
eilanden niet om budget 'concurreren' met Nederland, daar is het nog veel te
vroeg voor.
Alle Nederlandse departementen
hebben zich sinds 2009 op de BES-eilanden gestort. 'Ontwikkelingssamenwerking' niet.
Wellicht moet juist de minister met Ontwikkelingssamenwerking in portefeuille
de BES-eilanden eens bezoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten